Ajax Amsterdam, FC Zurich, Lokomotiva Moskva Palermo.

Hjemkommen fra ferien i USA og Canada kunne vi konstaterer, at Brønby havde spillet mod Tiblisi Georgien i Georgien og vundet 2 - 0. Kampen var den første Champions League kvalifikationskamp. Den 3. august var der så returkamp på Brøndby Stadion, og efter vores sædvanlige middag i klubhuset så vi vores drenge vinde 3 - 2. En sikker sejr og vi skulle så videre i turneringen. Hvis vi vandt samlet hjemme og ude mod det næste hold ville vi komme ind i det forjættede land, Champions League.

Lodtrækningen var bestemt spændende. Ikke helt godt, men heller ikke helt umuligt. Det var eksperternes mening efter at vi havde trukket AJAX Amsterdam. Vi skulle spille hjemme først og i dagene op til kampen var der lange køer foran Brøndbyshoppen.

Det blev en meget velspillet kamp, hvor vi desværre kun fik uafgjort 2 - 2. BIF havde fortjent sejren, men sådan skulle det altså ikke gå. Vi besluttede os straks at finde mulighederfor at komme til Amsterdam, kampbilletterne skaffede Mogens Krogh os, så det var bare om at komme af sted. Den 24. august, til lykke Henriette, skulle kampen spilles og vi kørte hjemmefra dagen før i bil til Holland, hvor vi havde fundet en campingplads ganske tæt på stadion. Pladsen lå i Gaasper Park tæt på bydelen Diemen.

Frokost og et lille hvil på en rasteplads i Tyskland.

Turen derned gik hurtigt og nemt, indtil vi nåede den allersidste frakørsel på motorvejen, den der slulle føres os direkte til campingpladsen. Men nej, så let skulle det ikke gå. På grund af vejarbejde måtte vi tage en afkørsel meget senere og vi havde virkelig besvær med at finde den park.

Men til sidst lykkedes det da. Det skulle så vise sig at være en dejlig plads, helt i top og med overvejene teltcampister, og det passer os jo særdeles godt. Der var mange Brøndbyfans allerede og stemningen helt ok.

Lige ved siden af os boede 2 unge søskende, Sebastian og Sabrina, som vi fik talt en del med. De var, som os, glødende tilhængere af Brøndby og så alle deres hjemmekampe, selvom Sebastion boede i Næstved og Sabrina på Amager. De var meget søde og vi fulgtes med dem i de dage vi var i Amsterdam.

Dagen efter, altså kampdagen, mødtes vi med 2 af vores børn, Morten og Helle, som havde Jacob med, på en af pladserne i byen.

Her sidder også 2 glødende Brøndbyfans, Steen"morfar" Sørensen og Lajla.

Nyt udskænkningssted, nye øl og flere og flere gule. Da der var kommet rigtig mange, tog vi fem ind på Krasnapolski og spiste en fed middag.

Her ses Sabrina, med ryggen til, hendes bror Sebastian med gul trøje og med blå trøje Jacob.

Så er vi ved at samle os til samlet march mod stadion.

Her går vi så i samlet trop til alle busserne, som skal kørede ca. 1500 fans til stadion. Vi skilles fra marchen og går i stedet til stationen og tager metroen ud til stadion

Her er så det meget flotte stadion, som havde overdækket bane. Det begyndte kort før kampstart at regne en smule, så taget blev trukket ud over banen. Ikke rart at se fodbold indendørs. Selv om temperaturen ude var omkring 18 grader, blev det hurtigt meget varmere indendørs. Nu sad vi øverst oppe, så det gjorde det jo ikke bedre.

Første halvleg sad Brøndby totalt på kampen og vi fik også scoret til stillingen 0 - 1. Ved halvleg var det stadig  0 - 1. Men 20 minutter inde i 2. halvleg gik det galt. Hollænderne fik udlignet, og det var som om vore spillere ikke troede på det mere. Ajax fik scoret endnu 2 gange. Af de samlede 4 halvlege sad Brøndby på de 3, men det nytter jo ikke noget, hvis man ikke er i stand til at holde fast. Så samlet fik vi ikke det vi kom efter. Ajax kom i Champions League. Vi måtte vente til næste år. Eller næste.

Endnu engang skulle vi ud i en spændende lodtrækning, hvor næste modstander skulle findes. Her gjaldt det retten til at komme i UEFA-cuppens gruppespil, som bestemt kunne blive attraktivt.

Vi trak FC Zurich, som var en passende modstander. Holdet ligger i øjeblikket midt i ligaen i Schweiz, så vi havde nok en god chance.

Den 16. september mødtes de to hold på Brøndby Stadion og her var ikke nogen tvivl. BIF var toneangivne og vandt 2 - 0. Mogens Krogh skaffede os endnu engang billetter til en udekamp og ved hjælp af bonuspoint fra SAS, fik vi nogle meget billige flybilletter til Zurich. Vi fløj fra Kastrup onsdag den 28. september, vores bryllupsdag, og nåede før frokost til byen. Vi havde hjemmefra fundet hotellet på nettet, som lå i forstaden Oerlikon og hed Sternen. Et ganske godt hotel.

Byen ligger ned til den store smukke Zurichsee, som vi var ude at sejle på. Her gjaldt vores sporvognsbilletter også. Det blev en tur på et par timer og vi besøgte flere byer langs søen.

Zurich er en meget smuk by, med mange gamle huse. På den irske pub spiste og drak vi inden kampen.

Lidt indkøb blev det også til. Mange ting var ret billige.

Per Nielsen, Martin Retov, Dan Anton, Asbjørn Sennels og Morten Skovbo

Kampen tabte vi 2 - 1. Det var, som om vi var gået videre allerede inden kampen, spillerne var ikke helt oppe på mærkerne, men da vi vandt hjemme 2 - 0 var vi samlet bedst.

Så ventede vi blot på den næste lodtrækning, som skulle vise, hvem vi skulle spille mod.
Der skulle også trækkes lod om hvem vi skulle møde hjemme og hvem ude. Der var 5 hold i gruppen og alle hold fik 2 udekampe og 2 hjemmekampe.

Det blev således:
BIF mod Maccabar Petach Tikva fra Israel og Espanyol fra Spanien hjemme og ude mod Lokomotiva Moskva fra Rusland og Palermo fra Italien.

Første kamp blev hjemme mod det israelske hold den 3. november. Det blev til en sejr på 2 - 0.

23. november skulle vi så til Moskva, for at spille mod Lokomotiva Moskva. En kæmpe mundfuld for vores hold. Men vi var sikre på, at de i hvert fald ikke kunne klare sig uden, at vi var til stede.

Gennem Brøndby Support, som vi har været medlemmer af siden 1994, bestilte vi flyrejse, hotel og kampbillet.
Vi skulle bo på Hotel Rossia, hvor der var 3.000 værelser, i 4 nætter, så vi skulle rigtig få set hovedstaden i Rusland. Helt sikkert et ønske vi længe har haft.

I HYTTEN lige bag Brøndby Stadion, afleverede vi allerede i slutningen af oktober vores pas og et ekstra billede, således at man kunne lave os nogle visa.

Her ses Jimmy Mysander og Mads i flyet. Mads er vi jo tit  sammen med, en lille smule af en af  degamlerejser ses også.

I lufthavnen modtages vi af en guide, som fører os ud til vores minibus.

Hotellet har 4 indgangspartier, dette er vores indgang.

Udsigten fra vores værelse mod Kreml.

Vi spiste meget sent på ankomstdagen. Tungt russisk interiør.

Bolshoy teatret var desværre under ombygning/renovering, men Inge kom i teatret om aftenen og jeg hentede hende, da forestillingen var færdig.

Næste dag havde vi besluttet os for nogle ting vi skulle se allerede den første dag. Nr. 1 på listen var Bolshoy, som Inge gerne ville ind og overvære en forestilling. I receptionen lykkedes det at få en billet, og nu skulle vi så finde ud af, hvorledes hun kunne finde det. Det blev ikke særlig svært.
Nr. 2 på listen vi gerne ville se lige nu, var Lokomotiva Moskvas stadion. Det blev heller ikke så svært, vi havde fundet det hjemme på Google Earth og så var det bare at tage metroen derud.

Her ses Lokomotiva Moskvas stadion med plads til 35.000.

Ganske flot og ganske nyt stadion. Da vi skulle ind til kampen, kom vi i god tid. Vi havde om formiddagen set en dejlig stor bar, som lå lige ved siden af. Mads og Magnus fra Frederikssund support, var sammen med os, og som sagt i god tid. Også Jimme Mysander og andre var taget med os i metroen.

I metroen på vej til stadion.

Da vi så kom der ud og ville ind på baren for at spise lidt og drikke lidt, var der udenfor fyldt op med soldater, som sørgede for, at vi pænt og høfligt blev sendt ind på vores pladser på stadion. Ikke særlig rart, da der var 1 ½ time til kick off og det var skide koldt, omkring
- 4 °.

27 supportere fylder ikke meget, og så i 4 graders kulde.

Kampen er i gang og BIF kørte modstanderene ud af banen i første halvleg og ved pausen stod det 0 - 2. Efter 14 minutter inde i anden halvleg havde russerne reduceret og 10 minutter efter stod det 4 - 2 til Lokomotiva. Vi var helt oppe og og røg så helt ned i den kolde kælder.
Sådan er fodbold også.
Men det var da en oplevelse at være på stadion. Men at det skulle være nødvendigt at benytte omkring 1.000 soldater til at passe på os! Vi var kun 27.

På vejen hjem fik vi i metroen følgeskab af soldater og de fulgte os endda helt hjem til hotellet. Fin service, men det var nok ikke service de havde i tankerne.

Ud mod den røde plads ligger stormagasinet GUM fra 1878

Gorki Park fik vi også besøgt, selv om det er vinter. Gorki Park er lige som Tivoli, men blot mange gange større. Ude foran indgangen så vi denne flotte karrusel i to etager.

Her spiste vi frokost i kælderen. Ganske god mad og ikke særlig dyrt. Man betaler først og får tingene udleveret bagefter. Hyggelig og rar stemning.

Sidste dag i Moskva. Her samles supporterne fra vores hotel og venter på bussen, som skal køre os til lufthavnen. På vejen derud begyndte det at sne.

Den 30. novemder spillede vi det spanske hold Espanyol hjemme på Brøndby Stadion. Resultat 1 - 1.

Den 15. december skulle vi så spille mod Palermo på Sicilien.Vi tog allerede fra Kastrup lørdag den 10. december. Vi havde gennem en bekendt fra Weco Rejser fundet frem til 2 hoteller, et 110 km vest for Palermo i Trapani og et midt i Palermo. Vi skulle så bo i Trapani fra lørdag til onsdag og de sidste 2 nætter i Palermo.

Hotellet i Trapani viste sig at være et helt fortryllende sted. Vi boede på en gård midt blandt 10.000 oliventræer og haven omkring huset var fyldt med appelsintræer, hvorfra vi hver dag fik nyplukkede appelsiner op på vores værelse. Et drømmested.

Morgenmaden indtog vi i denne dejlige stue, hvor man bagerst på billedet kan se ejerparret. Morgenmaden var jo ikke lige det man helst vil have. Men kaffen var bedre end god, den var faktisk helt i top, men føden bestod af kager, søde kager i alle former. Om aftenen serverede man en dejlig middag med den lokale rødvin og op til fem retter, som der bestemt ikke kunne siges noget i mod. Meget fin italiensk mad med masser af brød med olivenolie. Maden spiste vi klokken 20.30. Hverken før eller senere. Men det passede egentlig meget fint med os, som var ude at køre hele dagen og først nåede hjem først på aftenen. Vi havde i lufthavnen lejet en bil.

Byen Erice, som ligger i 756 meters højde lige ved Trapani, er grundlagt omkring 400 år før vores tidsregning. Meget smuk og meget særpræget. Vi spiste frokost i en lille charmerende restaurant.

Vi er nu på sydkysten af Sicilien i byen Agrigento, hvor Templernes dal ligger. Et kæmpe areal på en smuk bjergside. Området er fyldt med ruiner af mange gamle græske templer. På denne tur havde vi strålende sol og et godt stykke over 20°C.

Turen i Agrigento og Templernes Dal afsluttedes på stranden efter en dejlig frokost før det gik tilbage til olivenlunden i Trapani.

Næste dag til byen Corleone, som ligger langt væk fra alfarvej oppe i bjergene midt inde på Sicilien. Turen derop havde været ret så barsk, det lyndede og tordnede og styrtregnede også da vi endelig nåede til mafiaens hjemby.

Selv om vejret bestemt ikke var med os på denne lille udflukt, fik vi alligevel et indtryk af, at byen er noget smukkere end dens ry.

Corleone.

Hotel Vecchio Borgo i Palermo

Italiensk udstyr når det er allerbedst.

Udsigt fra vores hotelværelse

Italiensk standardstørrelse på bordfodbold.

Palermo - BIF 3 - 0. BIF spillede ikke godt. Men vi fik set Daniel Agger på banen for første gang i 2 måneder, og han gjorde det helt fint. Hjemturen med de offentlige transportmidler til hotellet, foregik sammen med Mads, og vi blev enige om at få noget at spise selv om klokken var blevet tæt på midnat. Vi fandt et lille hyggeligt pizzaria, lige ved siden af vores hotel. Derfra havde Mads kun få minutters gang til sit sovested, som var et Bed and Breakfast. Ja, hyggeligt er vel egentlig så meget sagt, mere særpræget, vi sad faktisk ude under en teltdug på plastikstole. Men pizzaerne var perfekte. Og øllet ligeså.

Palermo er et inferno af støj og biltrafik, men Palermo er også en by med mange smukke bygninger og nogle venlige mennesker. Alt er ikke mafia. Og vejret var perfekt til byrundture.

Og så blev der ellers spillet fodbold lige nede foran hotellet. Midt mellem bilerne, det rørte hverken spillerne eller bilisterne.

Næste morgen tidligt, blev vi kørt til hovedbanegården i Palermo, hvor vi skulle med første tog til lufthavnen. Alt gik perfekt hele vejen. Bilen blev afleveret uden problemer, vi chekede ind til vores fly og vi skiftede fly i Rom stadig uden problemer. En dejlig og lidt anderledes ferie var slut.