FC Haka, Valkeakoski                        Rosenborg, Trondheim
            Finland                                                  Norge

Efter en lidt kedelig kamp mod B36 fra Thorshavn den 17. juli på hjemmebane skulle holdet så spille i Thorshavn den 31. juli. Det blev en forfærdelig kamp for os der ikke var til stede og måtte nøjes med internet. Hele tiden forsvandt forbindelsen til Thorshavn og længe måtte man lade sig nøje med det ene rygte efter det andet på diverse hjemmesider. Men efter lang tid lykkedes det så at få at vide, at vi var videre til næste runde med en samlet sejr på 3 - 0. Ikke noget at prale af. 1 - 0 hjemme og 0 - 2 ude.

14. august skulle vi så spille mod FC Haka i byen Valkeakoski i Finland. Byen ligger ca. 150 km nord for Helsingfors og ca. 35 km syd for Tammerfors.

Vi besluttede os for en campingtur, som begyndte klokken 4 om morgenen, hvor den første etape gik til Stockholm. Vi skulle være i Stockholm havn lidt før klokken 16 ved Stena Lines færgeleje.

Vores fine kahyt på færgen fra Stockholm til Aabo

Campingpladsen ligger lige ved en af de meget store søer, som byen har så mange af. Vi kunne fra vores plads se byen og spillernes hotel. Vejret var fint og alt var helt perfekt.

En suanahytte er der selvfølgelig, vi er vel i Finland.

...og det obligatoriske kolde gys.

Stadion dagen før kampen. Vi fik som de allerførste købt billetter. Mellem den ene lysstander og den røde bygning, kørte der tog, vi så det i første halvleg dagen efter.

Mads og Daniel ses her sammen med mange af fansene. Daniels mor, Dorthe var også i byen, men ej på billedet. Inge er der også helt til venstre.

Vi kom til at sidde meget fint på den ene langside blandt alle sponsorerne. Lidt før kampen blev fløjtet i gang, fik Per Bjerregaard øje på os da han ankom. Han gik direkte op til os, hilste og sørgede for, at vi kunne komme ind i VIP-teltet og få gratis øl. Dejligt at være en del af BIF.

Så kom kampen endelig i gang og vi vandt uden stort besvær med 4 - 0 og vi kunne så roligt se frem til hjemmekampen den 28. august på Brøndby Stadion.

Turen fra den smukke Valkeakoski og til Åbo, eller Turku på finsk, er bestemt ikke den mest ophidsende tur. Lidt ensformigt birketræslandskab.

Færgen til Stockholm sejler fra Åbo, som er en stor og meget gammel havneby omgivet af en masse øer.

Vi besøgte det store, gamle slot, som er fra 1280-tallet. Slottet ligger lige ved havnen og vi indledte besøget med kaffe og kage på slotspladsen. Inge besøgte slottet og Mogens besøgte en dejlig bænk i parken.

Efter nogle timer i og omkring slottet, kom vi ombord på færgen, og det første vi gjorde, var at stille "os" i kø for at få et bord i restauranten, så vi kunne nyde endnu en dejlig middag. Maden og betjeningen på turen herop var helt fantastisk og vi syntes, at det godt måtte gentages.
Vi fik et bord og maden og betjeningen var god, men ikke helt som på turen herop.

Fra Stockholm gik turen så hjem til Blokhusvej. Dejlig tur i smuk natur.

Lodtrækningen om 1. modstander i selve UEFA-cuppen blev, at vi skulle møde norske Rosenborg fra Trondheim. Absolut ikke nogen ønskemodstander. Vi skulle møde holdet på hjemmebane først. Den 18. september.

18. september tabte vi 1 - 2, men havde allerede inden besluttet os for at køre til retur- kampen i Trondheim. Vi fik en aftale med vores venner i administrationen, at vi kunne afhente to billetter på sponsorernes hotel i Trondheim. Hvilket fik vi at vide der oppe.

Efter en helt vidunderlig køretur op gennem Sverige og Norge nåede vi midt på eftermiddagen tirsdag den 30. september Koppang. Det var ret koldt da vi nåede camping
pladsen, som ligger 350 syd for Trondheim, men vejret var dejligt. Sol fra en helt klar himmel. Men det var koldt om fingerne at spise vores aftensmad. Forloren skildpadde med papvin.

Vi havde iøvrigt en morsom oplevelse på grænsen til Norge. Vi blev i tolden spurgt om vores formål med rejsen og da vi svarede , at vi skulle til fodbold i Trondheim, spurgte han os , om vi skulle op og sælge noget. Det var alt vores campingudstyr, der fik ham til at stille det spørgsmål.

Denne ensomme fisker er fra Sverige og han kom hen til os om aftenmen sammen med sin ven. Vi fik en hyggelig snak med dem. De fortalte, at hytterne på denne plads blev meget benyttet af lystfiskere. Vi behøver vel ikke at fortælle, at vi var de eneste i telt.
Om morgenen onsdag den 1. oktober var det endnu koldere end aftenen før, og det havde regnet i tykke torve hele natten, så vi tilberedte vores morgenmad i campingpladsens køkken og spiste også der. Det var selvfølgelig vores normale campingmorgenmåltid. Æg, bacon og ristet brød og dertil veltillavet kaffe. I køkkenet blev der hurtigt varmt og vi nød maden inden vi skulle ud og pakke det meget våde telt sammen. Det var selvfølgelig en både en kold og våd fornøjelse, med det gik hurtigt og vi sluttede opholdet på denne plads af med et dejligt varmt bad.

Vi nærmer os Trondheim.

Det regnede, da vi nåede Trondheim. Første valg af campingplads var lukket, men kun 2 km derfra lå så denne plads. Vi havde besluttet os for hytteovernatning, men den første hytte vi blev tilbudt for "enkel" som ejeren sagde, den havde kun 2 senge , så vi fik i stedet en fin, fin hytte med bad, køkken og en dejlig stor stue.

Lerkendal Stadion, Rosenborgs hjemmebane.

Vi tabte 3 - 2 efter at vi i 1. halvleg førte 2 - 1. Trist, trist, trist, ikke flere Europakampe og dermed ikke flere rejser for os i denne omgang. Holdet spillede iøvrigt ret godt i 1. halvleg, men nordmændene kom godt igen og var klart bedst i 2. halvleg.

Hjemturen begyndte klokken 9 minutter over 7 om morgenen og frk. Nüvi fortalte os, at vi ville være hjemme på Blokhusvej 9 minutter over 20. Og hvornår var vi så hjemme? Ja, lige bestemt klokken 20.09. Hun er helt fantastisk. Men bortset fra det, så var turen ualmindelig smuk gennem Norge. Sverige er lidt mere kedelig her på turen mellem Gøteborg og Malmø, og det regnede.

Det Det regnede også her, så teltet måtte stå opslået i tørvejr. Det var hurtigt tørt.