2009
Estland, Polen, Tyskland            Tallinn, Warszawa og Berlin

Torsdag den 16. juli spillede BIF mod Flora Tallinn fra Estland. Kampen sluttede med en sejr til Flora Tallinn, som kampen igennem var under stadig belejring af det danske hold, men et dommedagshug bragte Flora foran i kampens sidste minutter og vi skulle så tage til Estland med et nederlag i bagagen.

Vi havde vores barnebarn Natasha fra USA boende og vi måtte så skaffe tre flyvebilletter samt tre kampbilletter til opgøret den 23. juli.

Vi fik booket et godt hotel lige midt i byen. Det kunne ikke være bedre.

Natasha havde fået lov til låne storebror Coles brøndbytrøje.

Lige over for vores hotel lå dette hus!

Her stødte rejseselskab nr. 5 sammen med rejseselskab nr. 13. Der var mange "selskaber".

Natasha med nyindkøbt bamse.

Dannebro faldt jo ned fra himlen i denne by for en del år siden.

Mads og Natasha på byens smukke torv, hvor der hele tiden var noget at se på.

Efter nogle dejlige timer i Tallinns gamle bydel, tog vi sidst på eftermiddagen sporvognen ud til A. Coq Arena, hvor kampen skulle begynde klokken 18.45.

Vi var i god tid, så der blev tid til at købe en cap til Mogens, for selvfølgelig skulle vi sidde i solen og den ville ikke være væk før kampen blev fløjtet af.

Resultatet af kampen blev en komfortabel sejr til os på 4 - 1. Vi var videre til næste runde.

Lodtrækningen den 24. juli magede det således, at vi skulle spille mod Legia Warszawa den 30. juli hjemme på Brøndby Stadion og i Warszawa den 6. august.

Den 30. juli skuffede totalt overlegne BIF ved kun at spille 1 - 1 og vi kunne nu forvente en meget svær udekamp i Warszawa den 6. august.

Da Natasha skulle flyve hjem til Minnesota fredag den 7. august ved middagstid, var det ikke muligt at tage hende med. Men da vi selv skulle aflevere Natasha i lufthavnen fik vi lov til at købe plads i spillerflyet til og fra Warszawa.

Flyet fra Warszawa efter kampen landede i Kastrup klokken 01.00 og efter en lille tur med Metroen til Handelshøjskolen, hvor vi havde parkeret bilen, hentede vi Natasha hos hendes kusine Emma.

Udsigten fra vores "net"hotel.

Hovedstadens gamle bydel er det ældste historiske distrikt i byen og blev grundlagt i det 13. århundrede.

Bydelen blev totalt ødelagt af de tyske bombardementer under Anden Verdenskrig, men blev i årene efter genopbygget. Warszawas gamle bydel er på UNESCOs liste over bevaringsværdige steder.

Lige som i Moskva findes disse underjordiske butiksgaderogså her i denne by.

Denne mærklige bygning gjorde os lidt nysgerrige.

Ak ja, selvfølgelig et indkøbscenter.

Men ganske flot et af slagsen.

Kampen skulle spilles på Legias stadion, som var under ombygning. Der var derfor kun plads til 5.000 tilskuere. Vi havde fået meget fine pladser lige midt for sammen med sponsorerne. Til højre for os de ca. 150 brøndbysupporterer og til venstre den hårde kerne fra hjemmeholdets fans.

Kampen blev uhyre spændende.
Resultatet blev 2 - 2 med vores udligning til aller sidst i kampen. Vi førte, men kom så bagud 2 - 1. Med resultatet 2 - 2 gik vi videre på reglen om flest udebanemål. Vi var klar til næste runde.

Næste hold blev så et på papiret stærkt tysk hold, nemlig Herta Berlin, som i den seneste sæson blev nr. 4 i Bundesligaen. Det ville blive meget svært, selvom de i øjeblikket ser ud til at være lidt nede.

Hjemmekampen blev en flot kamp af BIF. Sejr på 2 - 1 efter meget godt spil. Det lovede godt for returopgøret. Billetter blev købt hos vores sædvanlige meget gode venner i administrationen. Vi var klar.

Vi begyndte vores tur til Berlin med at køre til Bremerhaven, hvor vi skulle købe et nyt telt, som vi havde set i franske Decathlon i Colmar. Teltet kan ikke købes i Danmark og nærmeste forhandler var altså i Bremerhaven. Men hvad gjorde det, så fik vi også set lidt af den del af Tyskland.

Vi kørte hjemmefra klokken 04.30 mandag den 24. august (til lykke Henriette) til Glückstadt, hvor vi tog den lille færge, som sejlede os over Elben til Wischhafen.

Fra Wischhafen kørte vi til teltforhandleren i Bremerhaven. Vi fik let og smertefrit købt teltet, som vi havde bestilt over nettet hjemmefra, og kørte så til vores campingplads i Spaden. Spaden er en lille by beliggende lidt nord for Bremerhaven.

Det var lige det telt vi havde ønsket os. Det levede helt op til vores forventninger.

Om tirsdagen kørte vi til Cuxhaven, hvor vi spiste stedets fisk. Det var lidt mærkeligt, at alle de fine fiskerestauranter, som var meget fint besat med turister og folk fra byen, lå væk fra molerne i havnen. Vi sad efter vores opfattelse på bagsiden. Tyskerne er mærkelige.

Grunden til at vi kørte den dejlige tur til Cuxhaven skyldes egentlig, at bilen var blevet tappet for strøm og ville selvfølgelig ikke køre. Vi fik den startet af campingpladsejerens traktor, det vat øjensynligt ikke første gang han gjorde det, og for at genoplade batteriet skulle vi jo køre en lille tur, og det blev så nordpå til Cuxhaven, som ligger ca. 30 km fra Spaden.

Det var en meget fin campingplads, som hedder Spadener See bei Bremerhaven. Toiletforholdende var helt i top og kunne næsten konkurrerer med CairVacances i Frankrig. På et punkt slår den Clair. Her er der pindsvin, som kravlede ind til os om natten. Clair har kun dræbersnegle.

Men pladsen havde, lige som næsten alle tyske pladser, mange daucampere, det vil sige fastliggere, og de sætter jo deres præg på pladsen. Her var plads til 218 fastliggere og ca. 15-20 overnattere. Ligner mest af alt en dansk kolonihaveforening.

Onsdag kørte vi så til Berlin.

Campingpladsen vi havde valgt lå i Gatow ca. 10 km syd for Spandau. Desværre kom vi i middagspausen, som her varede far 13.00 til 15.00. Men her tog man det helt bogstaveligt. Porten til pladsen var lukket og vi kunne ikke stille bilen nogen steder. Men så kørte vi bare ned til Grosser Wannsee og spiste vores mad. Dejlig udsigt, dejlig mad og så var klokken blevet 15 og vi kunne lukkes ind.

Brøndbyfansene er her...

Jonny, Inge, Morten og Rie er her.....

og Morten er her igen....

Søren Colding er her....

Tina og Peter er her....

Anders Kjær Madsen er her....

Holdet er her....

Flemming Alø er her, og så er vi her alle.

Og kampen blev mere spændende end godt er for vores snart meget tyndslidte nerver,

Efter 1. halvleg 0 - 0

Efter 5 minutter inde i 2. halvleg 0 - 1 og med det resultat er vi videre.

I det 70. minut scorer Herta Berlin til 1 - 1, vi er stadig videre.

Få minutter efter scorer Herta Berlin igen. Vi er klar til omkamp.

I de aller sidste minutter scorer Herta Berlin til 3 - 1. Vi er ude. Surt sjov.

Vi kørte hjem, efter en dejlig middag i Oderberger Str., med S-banen til Spandau og derfra videre med bus til campingpladsen, hvor vi kom klokken 01.00 Godt trætte og dybt skuffede.

På denne plads har man ikke pindsvin og heller ikke dræbersnegle, men en ræv der stjæler sko. Vi så den godt nok ikke, med der var adskillige skilte der advarede os mod denne firbenede tyv.

Næste dag, efter en lang morgenmad foran vores dejlige telt, kørte vi så hjem til Blokhusvej, hvor vi var klokken 17.00.

Alt i alt nogle pragtfulde ture, og selv om det sidste resultat skuffede os fælt, vil disse tre ture stå højt på vores hitliste.