Dempster Highway

 
Dawson City, Yukon til Whitehorse, Yukon.
Lørdag den 8.juli fra Dawson City, Yukon til Eagle Plains, Yukon
Afgang klokken 7.30 og ankomst klokken 14.00 efter 41 km på Klondike Loop, nr. 2 og 369 km på Dempster Highway, nr. 5.
Vejret: Morgen: Sol, stille, dejligt varmt, 20°C
           Middag: Sol, helt klar himmel, 22°C
           Aften   : Sol, klar himmel, shorts, 20°C
Man ser flest dyr tidligt om morgenen. Her til morgen fjollede en sort bjørn rundt på vejen foran os. Lidt længere henne så vi et hvidt og et sort dyr. Vi kunne ikke identificere dem. På kort afstand viste det sig at være hunde. Vi tog ingen billeder. Så er der den ukendte lysebrune, lodne tingest på ca. en halv meter med meget korte ben og busket hale, der stod og betragtede os i vejkanten. Fire vilde heste på sletterne. To willow ptarmigan og sidst en bald eagle, da vi nåede Eagle Plains. Godt nok udbytte, selv om vi ikke så nogle brune bjørne. Og dem er der mange af her.

Efter at have kørt endnu 41 km i dette guldgraverland – jeg skal love for, at de har fået flyttet nogle sten, og de kunne da godt ha’ ryddet lidt op efter sig – nåede vi Dempster Highway. Der er strøet gammelt rustent materiel rundt overalt.

Dempster Highway! Vi gjorde det. Nu er vi selvfølgelig blot nået til Eagle Plains og vi skal helt til Inuvik og tilbage igen. Ja, ja, det er en rå vej, som de siger, men det er en usigelig smuk natur, der omgiver den. Vi har rullet af sted med 70 til 80 km/h i grus, med en støvsky efter os. Vejen kan man følge milevidt, og når man så ser en støvsky i det fjerne, betyder det modkørende færdsel.
Ikke, fordi vi har mødt mere end en håndfuld, men man sagtner farten, prøver at komme lidt ind til siden og kører så de næste 100 meter i blinde på grund af støvskyen. Og vejret i dag har været pragtfuldt klart. Det bedste kørevejr på Dempster Highway.
Vi mødte også en holdende karavane på 4 RV’ere, hvor den første var punkteret. De var 8 personer om at skifte hjul. Det er måske en af grundene til, at de altid kører i flok. Endnu en bil så vi, der skiftede hjul. Vi ved, hvordan det er, og havde stor forståelse med dem.
Vi er ude på øde vej her. 370 km uden noget som helst. Ingen benzin, ingen forretninger, ingen huse, ingenting til den kræsne turist. Derfor er vi også blevet indprentet, at man skal have mindst 2 ekstra hjul med samt rigeligt med ekstra brændstof, og mad og drikke, endvidere varmt tøj i det tilfælde, at bilen skulle bryde sammen, og man så må vente på hjælp. Det har vi så alt sammen med.
Klokken 9 fik vi vores første underholdning. 4 RV’ere holdt på en parkeringsplads, og 8 ivrige halvgamle mennesker var i gang med at danse square dance.

I aften går solen først ned klokken 2. Det vil være et flot syn heroppe på toppen af jordkloden. Vi når det nok ikke. Det har været en pragtfuld dag. Anstrengende og dejlig.
Men det er li’godt surt at høre en amerikansk kvinde på campingpladsen højlydt konstatere, at det har været den kedeligste køretur i hendes liv, når vi andre har fundet den enestående. Ja, hun kørte i en RV!

Eagle Plains. Restaurant, motel, bilservice og campingplads.
Campingplads Eagle Plains.
Søndag den 9. juli   Eagle Plains, Yukon til Inuvik, North West Territories
Afgang klokken 8.00 og ankomst klokken 15.00 efter 360 km ad Dempster Highway.
Vejret: Morgen: Sol, lidt køligt men dejligt, 18°C
           Middag: Sol, 18°C
           Aften:    Sol, meget varmt 25°C
Myggene lå på lur og så snart de hørte lynlåsen på teltet, gik de til angreb. Vi lod næsten som om vi ikke ænsede dem og lavede stædigt vores sædvanlige morgenmad. Vi var dog smarte nok til at begynde med brusebadet, da der kun var et bad til hvert køn. Et hurtigt vue over pladsen overbeviste os om, at der ville blive trængsel.

Vi var parate til at tage af sted lidt over 7, men benzinstationen åbnede først klokken 8, fandt vi efterhånden ud af, så vi måtte bare vente. Og det gjorde ikke noget.
En sort bjørn vandrede ind over pladsen tæt på Mogens, der stod ved benzinstanderen. Han gør altså ikke andet end at tage sit fotografiapparat og forfølge den!

Den så lidt forpjusket ud på grund af regnvejret og for os så det ud, som om det ikke var en bjørn i sin bedste foderstand.
Da den gik sin vej kunne vi i ro og mag fylde benzin på bilen. En oplevelse rigere.
Vi talte med to søde unge blaffere. De prøvede at komme sydpå. Det havde de faktisk også prøvet i går aftes. Vi så dem stå nede ved vejen i timevis, uden at der kom en eneste bil. Vi lovede at tage dem med i morgen, hvis de stadig står der. Det kan de såmænd sagtens gøre, for vi har mødt under 10 biler på hele vejen her op.

Så har vi krydset polarcirklen, Arctic Cirkle, Vi var helt alene i verden og fik taget de obligatoriske rigtige billeder. Så videre ud ad vejen, som strakte sig som én lang slaggepølse hen over tundraen.

Vores beviser for, at vi har passeret polarcirklen.

Det var så smukt med især de hvide ”bomuldsblomster” som bølgede over sletterne, så langt øjet kunne se.
Vi krydsede grænsen til NWT, North West Terrietories. Det betød også, at de ville stjæle en time fra os, men da vi skal over grænsen igen i morgen, besluttede vi os til IAMA-time. Kørte et par gange på nogle flylandingsbaner. Vi skulle over to floder. Først kabelfærge ved Peel River Crossing. Den sejler hele tiden, når der er kunder, den er statsejet og den er gratis. Det var temmelig vanskeligt at komme ombord og fra borde uden at bilen bumpede helt i bund. Mogens gjorde et ganske nydeligt stykke arbejde. 
Der var meget strøm på floden og store træer og træstykker kom drivende med stor hast. Overfartstid for færgen ca. 5 minutter.
Indianerne har stadig sommerteltcamping ved Peel River. De fanger fisk i floden og tørrer dem eller ryger dem til vinterforbrug.

Vi kom forbi et voldsomt stykke vejarbejde. Flagmanden, der skulle have sendt os af sted, eller stoppet os, sad og sov. Og det er jo synd at vække ham, så jeg kørte af sted. Det var meget godt, at vi ikke mødte nogen på vejen. Det havde været umuligt at passere en anden bil. Endsige bakke. Her betyder ”rough road”, rå vej! Og det er rigtigt. Det kan simpelthen ikke oversættes bedre.

Næste flod vi skulle over , var Mackenzie River. Den var meget større og flød med lidt mere pondus. Det viste sig faktisk, at floden på dette sted egentlig består af to floder, Mackenzie River og Arctic Red River. Færgen var en "rigtig" færge og ret pæn, men heller ikke særlig stor. Afgang: 25 minutter efter timen. Det havde det lige været, så vi fik lidt tid til at se på omgivelserne. Athapaska landsbyen, som ligger mellem de to floder hedder Tsligethchic. Den er blevet kaldt Arctic Red River, men de 140 beboere har insisteret på, at beholde det indianske navn, og visitorcentret (en parkeringsplads med toiletter og borde og bænke), har også taget det canadiske navn ned og er ved at sætte det rigtige navn op. Trods byens lidenhed er der to store kirker. Vi ventede som nr. et i rækken af tre biler. Den midterste var en stor lastbil og sidst en bil fra Alberta. Pludselig bankede det på Mogens vindue. En meget bekymret herre spurgte, ejeren af Albertabilen, om dette var færgen til Inuvik! Ak ja, dette er den eneste vej.

Herfra og helt til Inuvik, ca. 150 km, var der ikke andet end små slanke grantræer og huller i vejen at se på, men endelig lå den der så neden for os: Inuvik. Badet i solskin.

Fin, men lidt mærkelig campingplads midt i byen. Campingpladsen så ret ny ud. Der var bygget små platforme af trykimprægneret træ, ca. en halv meter over jorden, som man skulle slå telte op på. Alligevel blev vi henvist til en grusplads, hvor der heller ikke var noget bord. Det blev vore naboer fra Alberta, dem fra færgen også. Begge par skyndte vi os tilbage for at fortælle hende om fejlen. Det var ingen fejl, der var nemlig el på ”teltpladserne”, som altså i realiteten var til vogne. Vi betalte de $5 ekstra uden at kny. Nogen af os. Og så skal vi da i nat sove på et dejligt podie hævet over jorden, garanteret ingen problemer med at hovederne hænger ned ad.

Disse platforme er lavet, for at sikre teltliggerne mod vand. Når det regner her, kan regnen ikke opsuges af jorden, da den er frosset, permafrost, derfor disse platforme, højt hævet over selv store vandpytter.
Et smut i byen. Inuvit har 3.200 indbyggere og NWT har satset på, at den fra starten, og det vil sige fra først i 1950’erne, skulle være en rigtig by med skoler, hospital og god beskæftigelse for indbyggerne.
På grund af permafrosten er alle ledninger, som vi normalt har liggende i jorden i Danmark, beliggende over jorden, godt isoleret, men de er også bygningsværker der ses og føles. Flere steder må man op ad en stejl vej og ned igen for at passere disse rørledninger. Husene er træhuse, malet i mange forskellige farver. De ligner dem i Grønland. Størstedelen af befolkningen er Inuvialuiter, eskimoer. I receptionen på campingpladsen hang der et meget stort kort, der viste den nordlige halvkugle set fra nordpolen. På dette kort ses Grønland meget tydeligt på grund af landets størrelse. Da damen i receptionen spurgte, hvor vi kom fra, sagde jeg Danmark og i det samme forklarede Mogens, at Grønland var en del af Danmark. Det kunne hun bestemt ikke forstå, ”You don’t look Danish”. Byen havde sidste år haft besøg fra Grønland og de lignede bestemt ikke os og så kunne de endda forstå Grønlændernes sprog.
Igloo Church.
Det er utroligt så mange kirker, der kan bygges i så lille et samfund. 7 i alt! Det er da spild af ressourcer. Hvert trossamfund kunne da have en kirke – f. eks. Igloo Church – én dag om ugen hver.

Vi har bestemt os til ikke at tage på nogen flyvetur til Beaufort Sea. Det er for dyrt. Herlig aften i bagende sol, T-shirts og shorts og bare tæer. Solen er oppe på himlen alle 24 timer i døgnet her. Og hvor har vi været heldige med det pragtfulde vejr i dag. Er det ikke utroligt! Her er vi så højt mod nord vi kan komme i bil, og så er det første gang vi sover med åben teltdør og -vindue!


 
 
Mandag den 10.juli Inuvik, NWT til Eagle Plains, Yukon
Afgang klokken 8.30 og ankomst klokken 13.30 efter 360 km ad Dempster Highway.
Vejret: Morgen: Sol, let skyet og køligt, 12°C
           Middag: Regn, koldt og blæsende, 12°C
           Aften   : Overskyet, koldt og blæsende 10°C.

Herlig morgenmad, god start – selvom vi havde besvær med at finde en benzintank – og det var så det. For lige efter, at vi var kommet ud af byen, kunne vi se, at det havde regnet. Køreturen i dag var forhåbentlig den eneste af den slags. Barsk, hård, rå, våd, glat, slimet, hullet, kold, you name it! Havde det ikke været for Mogens.

Vejen mellem Inuvik og McPherson er den dårligste, vi nogensinde har kørt på. Det erfarede vi allerede, da vi kørte herop i går i strålende solskin, men at køre på den i regn og blæst er noget af en udfordring!
Men en ting er sikkert: Havde det været et sådan vejr, da vi tog herop, var vi aldrig kommet så vidt. Vi var nok vendt om allerede ved den første færge.

Vi er landet sikkert her i Eagle Plains og bilen er belagt med 1 cm mudder overalt. På billedet kan man se, at vi har vasket vinduerne nogenlunde rene, de har været totalt lukket til, så man ikke kunnet se ud af dem.


Har fået sat teltet op i strid blæst. Springer frokosten over. Jeg har taget en Budweiser. Chaufføren får sig en velfortjent lur. Og så går vi op og spiser en fed bøf i restauranten i aften. Tre retters menu, suppe, steg og is samt øl for i alt $45. Vi var meget sultne, men blev mætte alt for hurtigt. For her bliver portionerne ved at være store. En Inuik spurgte os, om vi skulle nordpå, han havde ikke set vores bil. Han ventede på et lift.

Gik trætte i seng, men også meget tilfredse. Så intet til vores bjørn fra sidst. Helly Hansen og Mogens er en god hjælp, når vi får at vide, at det bliver ned til 4°C i nat.


 
 
Tirsdag den 11. juli Eagle Plains til Whitehorse, Yukon.
Afgang klokken 7.30 og ankomst klokken 18.30 efter 369 km ad Dempster Highway og 485 km ad Klondike Loop og 14 km ad Alaska Highway.
Vejret: Morgen: Overskyet, ganske let regn, 8°C
           Middag: Overskyet, regn og tåge, koldt 10°C
           Aften   : Silende regn, 10°C
Vi vågnede ved at det begyndte at regne på vores telt. Vi er særdeles hurtige til at få pakket sammen, når det gælder! Morgenmad på restauranten. Vi kom endda inden de havde officielt åbnent, men vi var altid velkomne til frisk kaffe, mens vi ventede til klokken 7. Allerede 7.30 var vi af sted, bekymrede over de stadig tættere skyer. En fordel er der dog ved regn, vejen støver ikke. Til gengæld bliver sådan en vej pokkers glat. Mogens siger, at turen ikke var så slem. Men til tider kunne man kun se nogle få meter frem, og det var ganske heldigt, at vi havde set, hvor smukt, der var et par dage før. Vi nåede vejarbejdet fra forleden. Flagmanden var vågen. Vi kørte først i kolonnen, og en kæmpesten rullede ind under bilen og vi hang fast. Mogens ud af vognen og viftede til dem bagefter os, at de skulle bakke, rullede så selv stille og roligt tilbage af stenen, og vi var fri. Så let var det! En gravko fjernede derefter stenen.

Vel nede på Klondike Loop, efter tre timer på grusvej, nåede vi asfalteret vej. Mogens stoppede bilen og gik ud og kyssede asfalten. Livet er herligt. Ved junction trykspulede vi bilen på en tankstation, som bestemt var klædt på til snavsede biler.

Det kostede i alt $4, men hvilken smuk bil vi har. Vi gennemførte turen, 1458 km på grusvej, uden punkteringer og en kæmpeoplevelse rigere.

Frokost på Klondike River Lodge. Så ud at køre på Klondike Loop Highway for tredje gang. Mogens ville ikke afgive rattet. Han måtte nyde det dejlige underlag! Men han blev jo også søvnig. Vi havde bestemt os for at stoppe meget før Whitehorse, men så var vejret så dejligt, og så var det lige pludselig tordenvejr og på de næste to campingpladser var der kun pit-toiletter. Så vi kørte og kørte. Køreturen var smuk – as usual – efterhånden trak skyerne imidlertid så meget sammen, at vi ikke kunne køre væk fra regnen. Den strømmede ned. Også i Whitehorse.

Vi fik vores ”gamle” plads. Satte bare køleren på bænken og kørte ind til byen for at købe ind og spise. Forretningerne lukkede klokken 19. Den var 19.02. Så det blev til middag på en cafe. Utroligt, så godt fish and chips smager her.

Vi sov i bilen. Det var meget koldt og vådt udenfor. Denne Robert’s campground er en teltplads og alle dem, der var i bil, gjorde det samme som os. De unge, der enten var på cykel eller hikede, blev meget våde.

 .
 

Tilbage til hovedmenu
Til start af dette kapitel
Til Milepost 1
Til næste kapitel