17/6 2001
Det har regnet kraftigt hele natten. Jeg har sovet fra det hele. Mogens kan mærke sin hals for meget. Vi ville ellers have spillet tennis her til morgen, men banerne, grus, stod under vand, det kommer til at vente nogle dage. En meget smuk køretur i et dejligt mildt
vejr. Nu er der virkelig noget at se på: Bjerge, dale, søer,
og floder, og små byer, hvor man kan se at befolkningen er blevet
lidt rigere end den vi hidtil har mødt.
Da vi nu har denne glimrende gratis campingbog over pladser i Quebec, vidste vi nøjagtig, hvor vi ville være. På pladsen ved Saint-Louis-du-Ha-Ha, for hvordan pokker kan man give en by sådan et navn? Campingpladsen har fået 4 stjerner af 5 mulige med alt, hvad der hører til i denne kategori, og nu kommer det ”sjove”. Vi er de eneste campister her! En herlig grøn græsplæne til vores telt, en helt ny swimmingpool, overdækket areal, hvor vi kan spise vores mad, hvis det regner, og hvad det netop er holdt op med og perfekte toilet- og badeforhold til 17 CAD. Vi ville nyde det lidt mere, hvis Mogens havde det lidt bedre. Han har helt sikkert feber. I morgen, måske? 18/6 2001 Vores telt har bestået vandprøven. Nu
smiler vi også lidt til det! Hele natten har det nemlig regnet. Voldsomt!
Og det holdt helt tørt! Lige så snart vi havde bestemt os
for at gå i seng, kom de første dråber, og det blev
ved hele natten.
Den smukkeste køretur i bjergrigt område med søer og floder gennem resten af Quebec. Så kom vi ind i de atlantiske provinser i New Brunswick, og pludselig var skiltene igen både på engelsk og fransk. Med den engelske tekst først. Og der er ingen tvivl om, at her taler de fleste engelsk. Kørte igennem New Denmark, og naturligvis måtte vi have et billede af denne 10 hus-by med et dansk flag i en af haverne og et ældrecenter. Jeg ville gerne besøge dem, men Mogens var bange for at de ville beholde ham. New Brunswick er en rigtig landbrugsprovins, og gårdene er så smukke og velholdte med store haver og grønne græsplæner, at det er en lyst. Vi skulle krydse en strækning på ca. 160 km, hvor der absolut ingen beboelse var. Men her var en masse træer. Mest løvfældende træer. Dejligt var det. Ham Irving må være rig; der står det er hans private ejendom. Vi (jeg) så en kæmpe moose, som Mogens i strømpesokker – og uden held – rendte rundt for at fotografere. De er her altså, men de er svære at få øje på. Vejen er elendig og kræver derfor en del opmærksomhed og tungen lige i munden. Næste provins var Prince Edward Island, normalt forkortet til PEI, som vi nåede via den 13 km lange Confederation Bridge, som kun er få år gammel. Der stod, at det kostede 37 CAD at krydse den, men vi så ingen betalingssteder og gik ud fra, at vi så skulle betale, når vi forlod øen. Det viste sig senere at være rigtigt. Underligt, at landskabet så hurtigt kan skifte. Jeg havde forestillet mig en klippeø, men det her er faktisk en meget frugtbar ø med masser af rødt landbrugsjord, hvor der gror en masse kartofler og asparges. Og så er hummere altså sagen her. Alle steder reklamerer de med friske hummere, så selvom vi er trætte efter en lang køretur, ser vi begge frem til en lobster-dinner med det hele.
Vi er rigtig kommet til en ferieø med
stort F. Alle steder er der yndige (jo, det er hvad de er) moteller eller
småhytter til leje; masser af hyggelige hoteller og B&B, og forlystelsesetablissementer
i den store stil, så ingen kommer til at kede sig: Santa’s Woods,
Trampoline World, Rainbow Valley og flere andre forlystelsesparker, for
ikke at glemme L. M. Montgomery, PEI’s store forfatter. Det var hende der
skrev ”Anne fra Grønne-
Det kan godt være, at det er denne restaurant,
der giver campingpladsen flest procenter, men lige meget: Det var et herligt
måltid, selvom vi skulle køre et stykke vej dertil. Selve
restauranten lignede en kæmpe spisestue, og her var masser af mennesker.
Vi ventede pænt på først at betale og så for at
få anvist et bord og til sidst ventede vi på maden og begyndte
så småt at ”falde ned” og nyde den snakkende menneskemængde.
19/6 2001 Afgang klokken 9 og ankomst til Baddeck klokken
15, det vil sige klokken var faktisk 16, for allerede da vi kørte
ind i New Brunswick gik vi fra Eastern Time til Atlantic Time. Vi
har egentlig ikke manglet den time, men det ville ikke have været
så smart, hvis vi var kommet for sent til færgen til New Foundland,
som kun sejlede to gange i døgnet.
Vi fandt den eneste KOA, der er i Nova Scottia,
i Baddeck, og vi bliver her et par dage. Det betyder, at vi nu har fået
stempler samlet sammen til en gratis overnatning på en KOA. Hvor
er vi heldige. Ud over at få 10% rabat, får vi nu også
en helt gratis overnatning. Og efter eget valg! De overrakte os højtideligt
et certifikat herpå. Bare vi kan huske at benytte det. Der er nok
en masse restriktioner, så det bliver sikkert svært. Men vi
kunne f. eks. benytte det i Washington D.C. Der koster campingpladsen en
herregård.
20/6 2001 Sov længe – helt til klokken 8 – og vågnede op til en solrig morgen. 23°C. Vi smuttede rundt på denne smukke del af provinsen i dag, og hvad der skulle have været en hviledag blev alligevel til over 150 km. Først skulle vi op til North Sydney for at købe færgebillet til i morgen tidlig til New Foundland. Vi brugte tid på at spise is og promenere i havnen. Så tog vi til Sydney for at proviantere. Vort lager af alt er brugt op. Det blev adskillige dollars, men man får rigeligt for pengene her. F.eks. skal vi igen have friskfanget laks, et ordentlig filetstykke til blot 6 CAD som svarer til ca. ca. 35 kr. Så nogle fotostop på vejen hjem til Baddeck, hvor vi modstod fristelsen til at gå ind og se det flotte Alexander Graham Bell museum. Beundrede i stedet nogle flotte sejlskibe i Baddeck havn samt det obligatoriske lille fyrtårn. Temperaturen i dag tæt på 30°C, her til aften klokken 19 er den 26°C. 21/6 2001 Klokken 6 om morgenen havde vi 23°C varme og ingen skyer på
himlen.
Sejltiden skulle tage 5 timer, men først
6 ½ time efter var vi i land efter en langsom, men smuk sejltur
i stille vand under en klar himmel. New Foundlands kyst hilste os velkommen:
En barsk klippekyst, hvor det så ud som om der ikke var træer
med spredte sneklatter på toppen af klipperne, men små, hvide
huse, en stor kirke og et fyrtårn. Klar blå himmel stadigvæk.
Men maden var god og som sædvanlig rigelig. Fish and chips samt applepie. Og så er der jo lige det, at amerikanerne og canadierne er flinke til at stå i kø, ingen drømmer om (eller næsten ingen) at springe over, så der bredte sig såmen en forventningsfuld stemning over forsamlingen. Når vi tænker tilbage på vores oplevelser med italienerne, så er dette en ren lise. I land og op langs vestkysten til vi nåede nordspidsen af The Viking Trail. Vi kørte omkring 100 km og valgte en campingplads lige ud til vejen. Vi har den for os selv. De campingvogne, der holder på pladsen er ikke beboet. Flink ejer, som beklagede, at han for tiden ikke kan levere varmt vand. Vi overlever, spiser og hyggelæser i teltet. Temperaturen er faldet hurtigt. Her klokken 20 er vi langt under 10°C, og da vi begge hoster så….ja, så er det godt at have Helly Hansen og skisokker. ”Må'er” og hvad vi ikke må! En tur i USA og Canada giver mange oplevelser, men også mange ting, som man kun kan trække på smilebåndet af, det gælder både vejskilte og andre formaninger. Her er et lille udpluk: Cykler må kun benyttes på vejene. Aldrig på fortov eller i svømmebassinet. Piktogram og advarselsskilt på færge: Benyt gelænder ved brug af trappe. Advarsel på stol: For at undgå at klemme fingrene
bør man udvise forsigtighed ved sammenklap-
Advarselsskilt ved opvaskestedet: Pas på! Varmt vand. Sagt over højttaleren på færgen til New Foundland:
Pas
på ved dørtrin, fald ikke over dem. Børn må
Og så her nogle vejskilte: ![]() 1 km til p-plads med affaldscontainer
Videre til næste kapitel >>>>>>>>
.
|